یکشنبه 6 اسفند 1396
خانه / گوناگون / مارینه یونانی لذیذ همراه با خواص آن

مارینه یونانی لذیذ همراه با خواص آن

مارینه یونانی یک غذایی یونانی است که البته موادش ایرانیست و راحت در ایران گیر میاید یکی از  اصلی ترین مواد آن مرغ بوده که همه ی ایرانیان عزیز از این نوع گوشت استفاده فوق العاده زیاد میکنند و جالبه خواص مرغ را هم بدانید که ما آخر این مطلب برای شما گذاشته ایم

مارینه یونانی

مارینه یونانی

مواد لازم برای مرغ مارینه یونانی :

مرغ چند تکه
ماست ساده 1 فنجان
روغن زیتون 2 قاشق غذاخوری
سیر له شده 4 حبه
آویشن 1 قاشق غذاخوری
لیموی متوسط 1عدد
نمک نیم قاشق چایخوری
فلفل سیاه تازه به مقدار لازم
جعفری تازه چند شاخه
رزماری درصورت تمایل یه شاخه کوچک
جوز هندی رنده شده نصف جوز هندی

طرز تهیه مرغ مارینه یونانی :

برای درست کردن موادمارینه یونانی، ماست، رزماری، جوزهندی، روغن زیتون، سیر له شده، آویشن، نمک و فلفل سیاه را در کاسه ای مخلوط کنید. با رنده پوست لیمو را ریز ریز رنده کنید و در کاسه بریزید. آب لیمو را نیز بگیرید و در کاسه بریزید. مواد را خوب مخلوط کنید. جعفری ها را کمی خرد کنید و داخل ماریناد بریزید.

تکه های مرغ و مارینه یونانی را داخل یک کیسه زیپ کیپ بریزید، هوای کیسه را در حد امکان بگیرید و زیپ آن را ببندید. حالا خوب مواد و مرغ را با هم مخلوط کنید تا مرغ ها به خوبی به مواد ماریناد آغشته شوند. بگذارید نیم ساعت در یخچال بماند. نیم ساعت بعد، مرغ ها را کباب کنید یا در فر و در دمای 375 درجه فارنهایت بپزید. پختن مرغ ها در فر، می توانید آنها را در سینی فلزی یا پیرکس بریزید و حدود 45 دقیقه تا یک ساعت در فر بپزید تا طلایی شوند.

توجه داشته باشید که این مرغ سیر دارد، اگر طرفدار سیر نیستید می توانید آن را حذف کنید.

نکته :

• وقتی مرغ ها را داخل پیرکس چرب شده (دو قاشق روغن) قرار می دهید سعی کنید مواد روی مرغ ها قرار بگیرد ولی مابقی مواد را نگه دارید و زمانی که خواستید بالای فر را روشن کنید برای گریل شدن مجددا موادها را روی مرغ ها بریزید و بگذارید داخل فر تا با حرارت خیلی کم گریل شود.

• ابتدا فر را گرم کنید و بعد حرارت آن را کم کنید تا ریز ریز کاملا بپزد. من 4 ساعت گذاشتم.

• بهتر است سیر را اصلا حذف نکنید.

• زمانی که مرغ ها را می خواهید داخل فر بگذارید کمی آویشن هم روی آن بپاشید.

از مارینه یونانی لذت ببرید

مارینه یونانی

مارینه یونانی

خواص مرغ

ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در گوشت مرغ:

گوشت مرغ علاوه بر اینکه حاوی انواع مختلفی از ویتامین‌هاست، سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف نیز هست:

فسفر:
فسفر، علاوه بر اینکه به عملکرد پروتیئن‌ها برای ترمیم سلول‌ها و بافت‌ها کمک زیادی می‌کند، در ساختمان دندان‌ها و استخوان‌ها نیز نقش مفیدی را ایفا می‌کند.

اسید امینه تریپتوفن:
از آنجایی که این آمینو اسید مهم و ضروری در افزایش سطح سروتنین در مغز موثر است به خواب راحت و مفید کمک زیادی می‌کند. از خواص دیگر این ماده می‌توان به خاصیت ضد افسردگی آن اشاره کرد که به شادمانی افراد کمک زیادی می‌کند.

نیاسین:
این ماده حیاتی در تقویت پوست، دستگاه گوارشی و سیستم عصبی موثر است و با اثری که در تبدیل غذا به انرژی دارد از بیماری‌ آلزایمر جلوگیری می‌کند.

سلنیوم:
سلنیوم با خاصیت آنتی‌اکسیدانی که دارد با اثر بر ترمیم بافت‌های بدن، از انواع سرطان‌ها جلوگیری می‌کند. این ماده همچنین به عملکرد تیروئید نرمال و سیستم ایمنی بدن کمک زیادی می‌کند.

ویتامین B6:
این ویتامین با اثری که برعملکرد پروتئین‌ها و گلبول‌های قرمز دارد از بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کند.

قوی کردن استخوان ها
مرغ سرشار از مواد معدنی مثل کلسیم و فسفر است، و به شما کمک می کند استخوان ها را سالم و قوی نگه دارید و همچنین شما را از پوکی استخوان دور می کند.

کاهش استرس
مرغ وعده غذایی خوبی برای روزهای پراسترس است، چون حاوی تریپتوفان و ویتامین B5 است که هر دوی این ماده ها استرس را از بین برده و به طور طبیعی باعث بالا رفتن روحیه می شوند.

کاهش اختلالات خلقی در دوران قاعدگی
مرغ سرشار از منیزیم است، این ماده معدنی به کنترل علائم و نوسانات خلقی قاعدگی کمک می کند.

افزایش سطح تستوسترون
مرغ برای آقایان خیلی مفید است! آن سرشار از زینک است که تستوسترون را بالا برده و بهداشت باروری را بهبود می دهد.

تقویت سیستم ایمنی
این گفته ی مادربزرگ ها که همیشه می گویند سوپ مرغ برایمان خوب است حقیقت دارد، تحقیقات نشان داده است این سوپ وقتی عفونت داشته باشید با آن مبارزه کرده و سیستم ایمنی را تقویت می کند.

سلامت قلب
مرغ فشار خون و سطح کلسترول را کاهش داده و به پیشگیری از حمله قلبی کمک می کند. همچنین گزینه سالم تری نسبت به گوشت قرمز است.

کاهش خطر بروز آرتروز
ماده معدنی سلنیوم که به فراوانی در مرغ پیدا می شود، شانس گسترش آرتروز را کاهش می دهد. پس اگر نمی خواهید در زمان پیری به آرتروز مبتلا شوبد مرغ بخورید!

کمک به رشد کودکان
مرغ برای بچه ها خیلی فایده دارد چون به رشد سالم آن ها کمک می کند.
بهترین نحوه مصرف گوشت مرغ,نکاتی جالب در مورد فواید گوشت مرغمرغ سرشار از کلسیم و فسفر است که شما را از پوکی استخوان دور می کند

پیشگیری از سرطان:
مرغ منبع بسیار خوبی از ویتامین B3 (نیاسین) بوده، یک ویتامین ضد سرطان می ‏باشد. و از بیماری‌هایی که ناشی از بالا رفتن سن است، جلوگیری می‌کند. DNA به ویتامین B3 نیاز دارد و کمبود نیاسین به اندازه ‏ی کمبود سایر ویتامین‏های گروه B در ارتباط مستقیم با بیماری های ژنتیکی می ‏باشد. مصرف 120 گرم گوشت مرغ حدود 72 درصد نیاز بدن به این ویتامین را برآورده می ‏سازد.نیاسین به کنترل قند خون کمک می ‏کند و فعالیت هورمون انسولین را تنظیم می ‏کند.

پیشگیری از آلزایمر:
در مطالعات معتبری که در مجلات مختلف پزشکی به چاپ رسیده است، آمده است که دریافت منظم غذاهای غنی از ویتامین B3 (نیاسین) مانند گوشت مرغ، از بروز بیماری آلزایمر و دیگر بیماری‏های شناختی مرتبط با افزایش سن جلوگیری به عمل می‏ آورد، طوری که افرادی که نیاسین بیشتری از غذای ‏شان دریافت می ‏کردند (22 میلی گرم در روز) در مقایسه با افرادی که نیاسین کمتری (13 میلی در روز) دریافت می ‏کردند حدود 70 درصد احتمال ابتلا و یا پیشرفت بیماری آلزایمر در آنان کمتر بود.

متابولیسم انرژی:
مرغ فقط منبع غنی از ویتامین B3 نیست، بلکه منبع خوبی از ویتامین B6 نیز می‏ باشد. این ترکیب خوب ویتامینی B ، مرغ را به عنوان یک غذای مفید برای تامین انرژی سوخت و ساز (متابولیسم) بدن معرفی می‏ کند، زیرا این دو ویتامین ‏در واکنش های سوخت و ساز بدن نقش دارند. هر دوی این ویتامین‏های گروه B برای تولید انرژی مهم هستند.

علاوه بر عملکرد نیاسین در DNA، این ویتامین برای تبدیل پروتئین‏ ها، چربی‏ ها و کربوهیدرات‏ های بدن به انرژی، ضروری و لازم می‏ باشد.ویتامین B6 برای تجزیه و ترکیب کربوهیدرات‏های بدن (قند و نشاسته) ضروری می ‏باشد، مخصوصاً برای تجزیه گلیکوژن (فرم ذخیره ای قندها در سلول‏ های ماهیچه ‏ای و کبد).

120 گرم گوشت مرغ حدود 32 درصد از نیاز ما به ویتامین B6 را برطرف می ‏سازد.

سلامت قلب و عروق:
B6 علاوه بر شرکت در متابولیسم انرژی که در قسمت بالا توضیح داده شد، در ساخت مولکول ‏های فعال زیادی نیز نقش دارد. وقتی سطح B6 سلول‏ ها کافی نباشد، توانایی گروه‏ های متیل نیز کاهش می‏ یابد. یکی از نتایج فقدان گروه متیل این است که مولکول ‏هایی که باید به طور طبیعی به مولکول ‏های دیگری تبدیل شوند، نه تنها تغییر نمی ‏کنند، بلکه روی هم انباشته می‏ شوند. یکی از این مولکول‏ها هموسیستئین است که اگر سطح آن در رگ‏ های خونی افزایش ‏یابد، موجب آسیب به دیواره ‏ی رگ‏ ها می ‏شود.

 

گردآورنده: وبلاگ مای بی بی اسکین

درباره ی آقای خواجه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *