یکشنبه 1 بهمن 1396
خانه / گوناگون / کتلت عدس خوشمزه و روش تهیه آن

کتلت عدس خوشمزه و روش تهیه آن

کتلت عدس

کتلت عدس یک غذای ایرانی و خیلی سریع است که بانوان  ایرانی در صورتی که وقت نداشته باشند غذایی آماده کنند میتوانند این نوع را آماده کنند و لذتش را ببرند

کتلت عدس

مواد لازم برای کتلت عدس :
عدس سبز 1 لیوان
سیب زمینی 1 عدد بزرگ
پیاز 1 عدد کوچک
تخم مرغ 3 عدد
پودر سیر 1 قاشق چایخوری
آرد سوخاری ۳ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
ماست 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه کتلت عدس :
عدس را از چند ساعت قبل در آب خیس دهید، عدس خیس خورده را داخل قابلمه بریزید و 2 – 3 لیوان آب اضافه کنید، در قابلمه را ببندید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا بپزد، پس از اینکه آب غذا کشیده شد با میکسر بزنید یا با کوشتکوب بکوبید یا از چرخ گوشت رد کنید تا عدس خوب له شوند.
سیب زمینی را با پوست خوب بشویید و بگذارید داخل قابلمه و سه لیوان آب اضافه کنید تا نیم پز شود سپس پوست آن را پاک کنید و رنده ریز کنید.

پیاز را رنده کنید و با دست کمی فشار دهید تا آب اضافی پیاز گرفته شود سپس عدس و سیب زمینی میکس شده، تخم مرغ، پودر سیر، نمک و فلفل و زردچوبه را به پیاز اضافه کنید و خوب مخلوط نمایید تا مایه کتلت یکدست شود سپس آرد سوخاری را اضافه کنید و در آخر ماست را نیز اضافه می کنیم.

کتلت عدس

پس از اینکه مایه کتلت آماده شد داخل ماهیتابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا داغ شود، دست تان را مرطوب کنید یا به سفیده تخم مرغ آغشته کنید و مقداری از مایه کتلت بردارید و به شکل گرد حالت دهید و داخل روغن داغ بیندازید تا سرخ شود سپس برگردانید تا طرف دیگر آن نیز سرخ و برشته شود ( تمام کتلت ها را به همین صورت آماده کنید ) البته من کتلت ها را قالب زدم، کتلت ها را به همراه سالاد و سس دلخواه سرو کنید.

 

* نکته برای تهیه کتلت عدس:

می توانید به جای آرد سوخاری از آرد نخودچی استفاده کنید، مایه کتلت را زیاده از حد سفت نکنید بلکه تا اندازه ای آرد اضافه کنید که بتوانید با دست مرطوب به آن شکل بدهید.

خواص درمانی انواع عدس:

۱- عدس از نظر طب قدیم ایران معتدل و خشک است و مانند دیگر گیاهان پوست و دانه آن دارای اثرات متضاد یکدیگر می باشد . یعنی پوست عدس گرم و خود عدس قابض است . بعبارت دیگر پوست آن ملین و مغز آن ضد اسهال می باشد .

۲- عدس یک غذای کامل است و انرژی لازم را برای کارهای بدنی برای انسان تامین می کند .

۳- عدس منبع غنی پروتئین گیاهی است؛ به طوری که مقدار پروتئین موجود در ۱۵گرم عدس، بسیار بیشتر از ۱۵ گرم گوشت گاو است.

۴- عدس حاوی اسیدهای آمینه مختلف، ویتامین‌های گوناگون از جمله ویتامین B و مواد معدنی‌ای همچون آهن، کلسیم و فسفر است.

۵- عدس منبع بسیار خوبی از فیبرهای کاهش دهنده کلسترول‌اند که نه تنها کمک به کاهش کلسترول می‌کنند بلکه خاصیت تنظیم قندخون هم دارند زیرا فیبر بالای آنها از افزایش قندخون بعد از خوردن یک وعده غذایی جلوگیری می‌کنند.

۶- عدسها همچنین حاوی ۶ ماده معدنی مهم، ۲ ویتامین B و همچنین پروتئین بدون، چربی می‌باشند.

۷ـ عدس به علت داشتن آهن، برای رفع کم‌خونی و افزایش شیر مادران شیرده مفید است.

۸ـ عدس، لعاب‌دار است و به همین علت مصرف آن برای ناراحتی‌های روده‌ای توصیه می‌شود.

۹- عدس را در کنید و روی پوست ملتهب بگذارید التهاب را برطرف می کند .

۱۰- برای درمان زخم های دهان و گلو و دیفتری عدس را پخته و آب آنرا غرغره کنید .

۱۱- برای تقویت معده و برطرف کردن گاز معده عدس پخته را با سرکه میل کنید .

۱۲- عدسها مثل دیگر حبوبات غنی از فیبرهای غذایی هستند چه از نوع قابل جذب و چه از نوع غیر قابل جذب. فیبرهای قابل جذب،یک ماده ژله مانندی در دستگاه گوارش ایجاد می‌کنند که سبب دفع صفرا (حاوی کلسترول ) می‌گردد و آن را به خارج از بدن می‌برد.

۱۳- فیبر غیر قابل جذب عدس نیز نه تنها کمک به افزایش مقدار مدفوع و جلوگیری از یبوست می‌کند بلکه کمک به جلوگیری از بیماری های گوارشی مانند سندرم روده‌ای تحریک پذیر و التهاب روده‌ای نیز می‌کند.

۱۴- مصرف عدس در سلامتی قلب نقش به سزایی دارد. این نقش نه تنها به دلیل فیبرهای موجود در عدس بلکه بعلت مقادیر قابل ملاحظه‌ای از فولات ( Folate) و منیزم آن است.

۱۵- عدس به شما انرژی برای سوزاندن می‌دهد در حالی که قندخون را تثبیت می‌کند. فیبر قابل جذب علاوه بر تأثیرات مفید روی سیستم گوارشی و قلب، به تنظیم مقدار قندخون نیز کمک می‌کند. اگر شما مقاومت به انسولین، کاهش قندخون یا دیابت دارید، گیاهان بُنشنی مثل عدس برای تنظیم قند خون مؤثر هستند که انرژی پایداری را باعث می‌شوند

۱۶- آش عدس با روغن بادام برای دوران نقاهت بهترین غذاست.

۱۷- مصرف عدس مخصوصاً برای خانمهایی که در سنین باروری و دوران بارداری هستند و در معرض کمبود آهن هستند، ایده بسیار مناسبی است. فراموش نکنید که کمبود آهن باعث کم خونی می شود که برای مادر خوب نیست چون نوزاد بعد از بدنیا آمدن از شیر مادر تغذیه میکند

۱۸- پماد در عدس با سرکه برای رفع ترک دست و پا که بعلت سرما عارض شده سودمند است .

۱۹- عدس را می توان به عنوان مسهل هم مصرف کرد چون دارای لعاب زیادی است که در درمان ناراحتی های روده نیز موثر است .

۲۰- عدس پخته را بعنوان مرهم برای زخم نیز می توان بکار برد .

۲۱- آرد عدس بوداده تشنگی را قطع میکند ، معده را نیرو میبخشد صفرا را خاموش و هیجان خون را فرو مینشاند و حرارت را خاموش میکند.

 

گردآورنده: وبلاگ مای بی بی اسکین

 

درباره ی آقای خواجه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *