یکشنبه 6 اسفند 1396
خانه / سلامت / وزنه زدن و رازهای چربی سوزی در خانمها

وزنه زدن و رازهای چربی سوزی در خانمها

وزنه زدن

 

وزنه زدن در بانوان یکی از کارهای خوب و اکثر بانوان عزیز احساس میکنند با وزنه زدن بدنی مردانه پیدا میکنند ولی یکی از خاصیتهای وزنه زدن چربی سوزی زیاد است

وزنه زدن

فواید وزنه زدن برای زنان عبارتند از:

1- وزنه زدن به کاهش وزن کمک می‌کند

وزنه زدن به کالری سوزی و کاهش چربی‌های بدن کمک می‌کند. وزنه زدن باعث عضله سازی می‌شود. این عضله سازی سوخت و ساز را افزایش می‌دهد و انرژی مصرف می‌کند. هرچقدر عضلات بدن بیشتر باشد سوخت و ساز بدن بیشتر می‌شود.

 

2- وزنه زدن موثرتر از ورزش هوازی است

بسیاری تصور می‌کنند که برای کاهش وزن باید حتما ورزش هوازی انجام دهند با این حال وزنه زدن بیشتر از ورزش هوازی به کاهش چربی‌ها کمک می‌کند.

 

3- وزنه زدن باعث مردانه شدن اندام نمی‌شود

بیشتر زنان تصور می‌کنند وزنه زدن باعث مردانه شدن و زمخت شدن اندام آن‌ها می‌شود. اگر وزنه زدن با رژیم غذایی خاص مصرف مکمل‌ها همراه باشد باعث مردانه شدن بدن می‌شود اما در حالت عادی این اتفاق نمی‌افتد.

بدن زنان با مردان متفاوت است و نمی‌تواند عضلات بسیار بزرگی تولید کند، میزان تستسترون در بدن مردان 7 یا 8 برابر بیشتر از زنان است که باعث حجیم شدن عضلات می‌شود.

 

4- وزنه زدن تاثیر مثبت بر تراکم استخوان‌ها می‌گذارد

هنگامی که استخوان‌ها تحت فشار قرار می‌گیرند قوی‌تر می‌شوند و تراکم آن‌ها افزایش می‌یابد.

 

5- وزنه‌زدن باعث افزایش قدرت و اعتماد به نفس می‌شود

هر بار که وزنه می‌زنید بدن قدرتمندتر می‌شود و بار بعد می‌توانید وزنه سنگین‌تری را بلند کنید. با این حال احساس شما نسبت به بدن خودتان بهتر می‌شود و اعتماد به نفس شما افزایش می‌یابد.

 

6- وزنه زدن شما را ورزشکارتر می‌کند

همه دوست دارند بدنی شبیه ورزشکاران داشته باشند. وزنه زدن و انجام فعالیت‌های استقامتی، قدرت سرعت و چابکی شما را نیز افزایش می‌دهد.

وزنه زدن
10 دلیل که بانوان باید وزنه بزنند:

1. کاهش چربی بدن

تحقیقات انجام شده توسط دکتر “وین وستکات” نشان داده اند که اگر یک خانم با بدنی معمولی، بمدت دو ماه، هفته ای دو تا سه جلسه وزنه بزند، حدود دو پوند (کمتر از یک کیلوگرم) عضله اضافه می کند و 3.5 پوند (حدود 1.5 کیلوگرم) چربی از دست می دهد.

با افزایش توده عضلانی، سوخت و ساز (متابولیسم) بدن هم در هنگام استراحت افزایش می یابد و در طول شبانه روز، کالری بیشتری خواهید سوزاند. بطور کلی، با افزایش هر یک پوند (حدود 450 گرم) عضله، روزانه 35 تا 50 کالری بیشتر سوزانده می شود. نتیجه، واقعا چشمگیر خواهد بود.

 

2. افزایش قدرت بدون افزایش حجم

طبق یافته های محققان، زنان برخلاف مردان از وزنه زدن حجیم نمی شوند. زیرا میزان هورمونهای عضله ساز بدنشان، 10 تا 30 برابر کمتر از مردان است. با این حال، بدنشان شکیل و تراشیده خواهد شد.

 

3. کاهش خطر پوکی استخوان

محققان دریافته اند که شش ماه وزنه زدن می تواند تراکم مواد معدنی ستون مهره ها را تا 13 درصد افزایش دهد و در نتیجه موجب بهبود شکل استخوانها شود. این گونه ورزش در کنار مقدار کافی کلسیم روزانه، بهترین دفاع خانمها در برابر پوکی استخوان است.

 

4. بهبود عملکرد ورزشی

تحقیقات بسیاری نشان داده اند که تمرین با وزنه، عملکرد ورزشی نه تنها ورزشکاران معمولی بلکه ورزشکاران حرفه ای را هم بهبود می بخشد. مثلا با وزنه زدن، گلف بازها می توانند قدرت ضرباتشان را بگونه ای چشمگیر افزایش دهند، دوچرخه سواران می توانند مدت طولانیتری را بدون خستگی رکاب بزنند، ضمن بهبود تکنیک، آسیب دیدگی اسکی بازان کاهش می یابد و … مشخص شده است که تمرین با وزنه، علاوه بر کاهش خطر آسیب دیدگی، عملکرد عمومی هر ورزشکاری را افزایش می دهد.

 

5. قدرت بدنی بیشتر

افزایش قدرت بدنی موجب کاهش چشمگیر وابستگی به دیگران برای انجام امور روزمره است. بغل کردن کودکان، بلند کردن زنبیل خرید، جابجا کردن سبد لباسهای چرک و بطور کلی کارهای روزانه منزل، دیگر طاقتفرسا نخواهند بود. اگر قدرت بدنیتان افزایش یابد، احتمال بروز آسیب دیدگی ناشی از فعالیتهای بدنی روزمره و ورزش به حداقل خواهد رسید. طبق تحقیقات، حتی وزنه زدن ملایم هم می تواند قدرت بدنی خانمها را 30 تا 50 درصد افزایش دهد. نتیجه دیگر این تحقیقات، حاکی از توانایی خانمها در افزایش قدرت بدنی به همان نسبت آقایان است.

6. کاهش خطر آسیب،

وزنه زدن، نه تنها عضلات را تقویت می کند بلکه سبب تقویت بافت پیوندی و استحکام مفاصل هم می شود. تقویت مفاصل به پیشگیری از آسیب دیدگی کمک می کند. یک تحقیق 12 ساله که اخیرا به پایان رسید، نشان داد که تقویت عضلات کمر، به میزان 80 درصد، باعث کاهش یا تخفیف کمردرد می شود. مطالعات دیگر، حاکی از تخفیف درد آرتریت استخوان و تقویت مفاصل در اثر وزنه زدن هستند.

 

7. کاهش خطر بیماری قلبی

بگفته دکتر “بری ای فرنکلین”، متخصص بیمارستان “ویلیام بومون” شهر “رویال اوک” ایالت “میشیگان”، وزنه زدن می تواند بدلایلی گوناگون از جمله کاهش ال دی ال (کلسترول بد)، افزایش اچ دی ال (کلسترول خوب) و کاهش فشار خون، باعث بهبود سلامتی دستگاه قلبی-عروقی شود. در صورت تکمیل برنامه وزنه زدن با تمرینهای هوازی، منافع یاد شده به حداکثر ممکن می رسند.

 

8. کاهش خطر دیابت

علاوه بر مورد یاد شده، دکتر فرنکلین خاطر نشان می کند که وزنه زدن می تواند فرایند استفاده از قند را در بدن بهبود دهد و بدین ترتیب، باعث کاهش خطر دیابت شود. دیابت نوع دوم، مشکل روزافزون زنان و مردان شده است. تحقیقات نشان داده اند که چهار ماه وزنه زدن می تواند استفاده بدن از گلوکز را تا 23 درصد افزایش دهد.

 

9. عدم محدودیت سنی با وزنه زدن

حتی خانمهای 70 و 80 ساله هم بر قدرت بدنیشان افزوده اند. مطالعات علمی نشان داده اند که افزایش قدرت بدنی، در هر سنی ممکن است.

 

10. بهبود رفتار و رفع افسردگی

نتیجه تحقیقی که در دانشگاه “هاروارد” انجام شد، نشان داد که تاثیر 10 هفته تمرین با وزنه در کاهش عوارض بالینی افسردگی، بسیار بیشتر از شیوه متداول مشاوره درمانی است. طبق مطالعات علمی، اغلب زنانی که وزنه می زنند، اعتماد بنفس و جنبه بیشتری دارند. این ویژگیها که نتیجه وزنه زدن هستند، برای مبارزه با افسردگی اهمیت دارند. خاتمه

ترکیب بدن خانمهایی که بتدریج و بملایمت عضله اضافه می کنند، تغییر می کند. چنین افرادی، چربی کمتر و توده عضلانی بیشتری دارند. طی چند سال گذشته، بدلایلی که در این مقاله مطالعه نمودید، باشگاههای بدنسازی ویژه خانمها محبوبیت پیدا کرده اند. هر چه زودتر یک باشگاه بدنسازی مناسب پیدا کنید؛ باشگاهی که جوابگوی نیازهای بدنیتان باشد.

بدنبال باشگاهی بگردید که دستگاههایی با وزنه های قابل تنظیم، تردمیل و هالتر و دمبل داشته باشد. این تجهیزات، در کنار مدیریتی شایسته، امکان استمرار برنامه تمرین را فراهم می کنند.

 

پوکی استخوان
پوکی استخوان یک عارضه استخوانی است که باعث افزایش خطر شکستگی می شود. در اثر این عارضه، تراکم مواد معدنی استخوان کاهش می یابد، ساختار میکروسکوپی استخوان تخریب می شود و مقدار و تنوع پروتئیهای غیرکلاژنی تغییر می کند.

 

گردآورنده: وبلاگ مای بی بی اسکین

درباره ی آقای خواجه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *