یکشنبه 6 خرداد 1397
خانه / گوناگون / کیک خوشمزه همراه با پخت

کیک خوشمزه همراه با پخت

کیک

 

کیک زیبا و خوشمزه با حالتی خاص برای کلیه ی مجالس و حتی میتوانید برای خود درست کرده و در یخچال بگذارید .چندین روز طول میکشد تا طعم ترش مزه بگیرد

کیک

مواد لازم برای کیک :
تخم مرغ 1 عدد
شیر 1 لیوان
آرد 1 و ½ پیمانه
روغن مایع ¼ پیمانه
شکر 1 پیمانه
وانیل کمی
بکینگ پودر 1 قاشق چایخوری

کیک

طرز تهیه کیک :

فر را روی 180 درجه روشن کنید تا گرم شود. قالب را چرب کرده آرد پاشی کنید. آرد را همراه بکینگ پودر 3 بار الک کنید.تخم مرغ را همراه شکر و وانیل حدود ده دقیقه تا یک ربع با همزن بزنید تا حجم آن سه برابر و غلیظ و کشدار شود. شیر و روغن را اضافه کنید و در حد مخلوط شدن بزنید. حالا آرد را قاشق قاشق روی مواد الک کنید و با کفگیر یا لیسک دورانی مخلوط کنید. مواد را داخل قالب ریخته 40 تا 45 دقیقه داخل فر قرار دهید.

برای مدل بالا مواد را به دو قسمت مساوی تقسیم می کنیم داخل یکی از ظرف ها دو قاشق غذاخوری پودر کاکائو الک کرده و داخل آن یکی ظرف دو قاشق غذاخوری آرد الک کرده. مواد را با قاشق کاملاً مخلوط می کنیم با دو تا ملاقه همه اندازه شروع می کنیم از مرکز ظرف به ترتیب مواد را روی همه ریختن.به ملاقه کاکائویی و یک ملاقه ساده به همین ترتیب ادامه می دهیم

وقتی همه مواد را ریختیم با چاقو یا خلال دندان از مرکز به سمت بالا شکل ایجاد می کنیم و برعکس هم می توانید این کار انجام دهید یعنی با خلال از بالا به سمت مرکز کیک، و شکل درست می کنیم.اگر هم دوست نداشتید مدل زیرا را می توانید به صورت ساده کیک را درست کنید و از کشمش و گردو داخل کیک استفاده کنید.با همان دستور اصلی یعنی یک تخم مرغ هم می توانید مدل زبرا را درست کنید حتماً نباید مواد دو برابر شود.

کیک

ارزش انرژي زايي تخم مرغ :

يك عدد تخم مرغ متوسط 76 كيلوكالري انرژي دارد و مصرف روزانه يك عدد تخم مرغ، 3 درصد نياز انرژي يك مرد بالغ و 4 درصد نياز انرژي يك زن بالغ را تأمين مي كند.

پروتئين :

تخم مرغ منبع بسيارغني پروتئين است. ارزش بيولوژيكي پروتئين تخم مرغ بسيار بالاست و نسبت به ساير منابع پروتئيني مثل لبنيات، گوشت ها و حبوبات غني تر است. پروتئين تخم مرغ داراي تمامي اسيدآمينه هاي ضروري براي سلامتي بدن مي باشد.بنابراين مصرف تخم مرغ با ساير موادغذايي كه از نظر پروتئيني فقير هستند مانند نان ، برنج و غلات، باعث تكميل ارزش پروتئيني غذا مي شود.

12.5 درصد وزن تخم مرغ را پروتئين تشكيل مي دهد و هم در زرده و هم در سفيده وجود دارد. ولي بيشتر در سفيده تخم مرغ و به نام آلبومين وجود دارد.در نمودارهاي ارزيابي كيفيت پروتئين موجود در موادغذايي، هميشه تخم مرغ در بالاترين حد يعني 100 قرار دارد و بعنوان استاندارد مرجع براي سنجش پروتئين ساير غذاها استفاده مي شود.

ويتامين ها:

تخم مرغ، بيشتر ويتامين هاي موردنياز بدن به جز ويتامين C را دارد. تخم مرغ منبع خوبي از ويتامين هاي گروه B و ويتامين A مي باشد. همچنين ويتامين D و ويتامين E را به مقدار كافي و لازم تأمين مي كند.

املاح :

تخم مرغ حاوي تمامي املاح براي تأمين سلامتي فرد است. به خصوص اينكه منبع بسيار خوب يد و فسفر مي باشد كه يد براي ساخت هورمون تيروئيدي و فسفر براي رشد بهتر و سلامتي استخوان هاي بدن لازم مي باشند.املاح مهم ديگري كه در تخم مرغ وجود دارند شامل: روي، سلنيم، آهن و كلسيم مي باشند.روي باعث بهبود زخم، بلوغ و رشد بهتر مي شود و عفونت را نيز از بين مي برد.

سلنيم نيز يكي از آنتي اكسيدان هاي مهم مي باشد و راديكال هاي آزاد ناشي از سوخت ناقص چربي ها را در بدن از بين مي برد و مي تواند بر عليه عوامل ايجادكننده سرطان نقش داشته باشد.كلسيم نيز براي عملكرد بهتر سيستم عصبي، رشد بهتر افراد استخوان ها و استحكام ها آنها لازم است.آهن يكي از اجزاء اصلي و حياتي گلبول هاي قرمز خون است ولي قابليت استفاده اين نوع آهن براي بدن هنوز مشخص نيست.

كربوهيدرات و فيبرغذايي:

تخم مرغ به مقدار خيلي كم كربوهيدرات دارد و نيز فاقد فيبرغذايي است.

چربي ها :

0.8 درصد تخم مرغ را چربي تشكيل مي دهد كه در زرده آن وجود دارد و كمتر از 0.05 درصد آن در سفيده موجود است.بر اساس تحقيقات 11 درصد اسيدهاي چرب تخم مرغ از نوع اسيدهاي چرب غيراشباع پلي( با چند باند دوگانه)، 44 درصد از نوع اسيدهاي چرب غيراشباع مونو( با يك باند دوگانه) و 29 درصد از نوع اسيدهاي چرب اشباع است.

كلسترول :

كلسترول و لسيتين، مواد چرب موجود در زرده تخم مرغ مي باشند و براي ساختمان و عملكرد سلول هاي بدن ضروري اند.كلسترول قابليت انعطاف و نفوذپذيري غشاي سلول هاي بدن را حفظ مي كند. همچنين بعنوان يكي از اجزاء تشكيل دهنده مواد چربي است كه باعث نرمي پوست مي شوند.كلسترول براي توليد هورمون هاي جنسي، كورتيزول( هورمون غدد فوق كليوي)، ويتامين D و نمكهاي صفراوي در بدن لازم است.

 

گردآورنده:وبلاگ مای بی بی اسکین

درباره ی آقای خواجه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *